Offentligt tillgängligt och därför fritt fram att beforska? Etiska frågor om forskning på nätet.

Rådet för Etik och akademisk frihet bjuder in till seminarier

2 MAJ | kl 14:00-16.15 | Palaestra et Odeum, rum 105 |

illustration

I allt större utsträckning hämtar forskare sina data från internet, och inte sällan utgörs dessa data av uppgifter om människor – deras beteenden, åsikter, relationer, m.m. När uppgifter om människor är fritt tillgängliga online, är det då etiskt oproblematiskt att använda sig av dem i forskning? Hur bör vi som forskare tänka kring gränsen mellan offentligt och privat när människor lever en allt större del av sina liv på nätet? Mer specifikt, när bör vi t.ex. inhämta samtycke för analyser av vad som sägs i traditionella och sociala medier, och när kan vi låta bli? Dataskyddsförordningen, etikprövningslagen, samt andra regelverk tvingar forskare att förhålla sig till frågor om personuppgiftsbehandling, men inte sällan hamnar viktiga etiska frågor om integritet i skuggan av vad de rättsliga reglerna innebär för forskningen.

Vid seminariet diskuterar vi några av dessa etiska frågor. Efter en introduktion till problematiken och inspel från inbjudna forskare inom området, får seminariedeltagarna möjlighet i mindre grupper att dela med sig av erfarenheter och perspektiv. Seminariet avslutas med diskussion i plenum.

Inbjudna forskare är Gabriella Scaramuzzino, docent på Socialhögskolan, samt Nils Gustafsson, forskare påInstitutionen för Strategisk kommunikation.’

Antalet platser är begränsat.

Sista anmälningsdag: 28 april

Anmälan görs till: erika.soderstjerna@rektor.lu.se